Ruben zijn eerste Moto 3 Race

gun-naam 88                                                      d72_5746                                              

 

Moto 3 race van Ruben op Assen 1 en 2 oktober

 

Een mooi groot internationaal startveld alle rijders voor het Engels en het NEC (Duits) kampioenschap waren aanwezig, waaronder ook 10 Nederlandse rijders.

Het was wel een beetje een gok wat de motor betrof, omdat we de motor nog maar kort in ons bezit hadden en niet de mogelijk hadden gehad om voldoende te trainen, daardoor was de kans groot dat de afstellingen waarschijnlijk nog niet goed genoeg waren.Maar Ruben wilde zo graag, en anders moesten we wachten tot 2017 en dat leek ons ook niet zo fijn.Dus  toch maar ingeschreven, het zou een druk race weekend worden want naast de moto3 had Ruben ook zijn laatste race van het  moriwaki 250 seizoen.

De eerste vrije training vrijdags Smorgens verliep goed en reed Ruben een 22e tijd met 1.54.5 van de 47 deelnemers, ik vond het prima met deze nog wat koude omstandigheden. Daarna middags de eerst tijdtraining, mooi 12 rondjes kunnen rijden zonder problemen en zijn beste ronden was 1.52,1 goed voor de 27e tijd, ook dit vond ik prima Ruben moet namelijk zijn perfecte zit en de betere afstellingen nog gaan vinden en dat heeft toch zijn rondjes nodig. En die rondjes is hij nu eindelijk aan het maken

De volgende dag zaterdags om 12.00 uur is de tweede tijdtraining en ook dan rijdt Ruben mooi 11 ronden, en zijn laatste ronden een 1.51,9 goed voor de 29e startplaats van de 46 deelnemers.

Ik was er tevreden over, de tijden zijn prima en constant, Ruben zei zelf dat hij in bepaalde bochten nog niet het vertrouwen had en er nog niet hele maal lekker op zat. Maar kon nog niet duidelijk vertellen wat ie voelde en dus geen oorzaak aangeven.Dus ik kon op dit moment ook moeilijk bedenken waar ik de verbetering moest zoeken dus hebben we niets aan de motor verandert en de motor klaargezet met nieuwe banden.

 

Race 1 moto3 over 10 ronden om 17.00

Het was de hele dag mooi weer geweest maar voor de moto 3 race kwamen er donkere wolken aan. Ruben startte van p29 en maakte een erg goede eerste ronde en haalde veel rijders in. Helaas begin 2e ronde begon het hard te regenen en werd de race afgevlagd. Dat was erg jammer, ook omdat ik nog niet de juiste spullen had om de motor goed klaar te zetten voor de regen.

Met de herstart kwam Ruben na de opwarm ronde de pit straat ingereden omdat de voorrem erg trilde bij het remmen. En hij had ook slechte grip. Het was een verstandig en juist besluit om niet te rijden. Hij had immers meteen na deze race de race voor het Moriwaki kampioenschap en Ruben wilde geen risico’s nemen. Wel jammer maar op zondag was er nog een race en dus nieuwe kansen.

Naderhand bleek dat de remschijf in het regenwiel krom was. Met dit wiel had hij nog niet mee gereden. Dat was dus de oorzaak van de trilling.

Zondag ‘s morgens om 9.30 nog een warm up training van 8 minuten, puur om je de kans te geven om eventuele aanpassingen of reparaties nog even te testen. Alles voelde normaal en goed aan dus de motor klaargezet voor de race middags.

                

Race 2 moto3 over 12 ronden om 14.45

Ruben moest nu vanaf plaats 40 startrij 14 starten omdat hij in race 1 niet heeft gereden. Dat was wel jammer, Maar we zagen dit weekend als een goede training en veel ervaring opdoen.

Ruben wilde natuurlijk graag laten zien dat hij ook met de moto3 goed kon presteren. Het zat hem niet mee want de motor viel stil net voor de start en hij moest dus naar de pits straat terwijl de anderen allemaal van start gingen #!#! Balen. Een ander team in de pits straat hielp mee om de motor opnieuw te starten. Ruben had net geen ronde achterstand. Want de kopgroep reed zo ongeveer in de timmerbocht toen Ruben de baan op reed.

pff o nee, dacht ik, dadelijk komt die snelle kopgroep achter op Ruben en dan zit hij in de weg! Maar dat viel mee, natuurlijk waren ze sneller maar Ruben kon zo mooi een stukje ervaren hoe er werd gereden aan de kop. Toen daarna de volgende groep rijders voorbij kwam kon hij het redelijk volgen en even bij blijven. Ruben reed nog een seconde van zijn tijd af: 1.50,9. Doordat het harder ging kwam hij ook in de problemen met zijn motor. De afstellingen zijn nog niet op het nivo om deze tijden te rijden. Ruben had al twee keer een bijna crash doordat de motor bijna uit zijn handen sloeg, en ook al vanaf begin wat problemen met de voorkant bij het insturen. Hiervan was hij geschrokken. Daarom is hij de pits straat ingereden omdat hij niet zeker wist of de motor wel goed was. Ook wel begrijpelijk en beter als de boel kort vallen.

Ruben vertelde dat als hij die problemen met de motor niet had gehad hij de tweede groep had kunnen bijblijven.(ik denk ook dat hij dat zeker had gekund)

Om op dit nivo bij de eerste 10/20 te rijden heb je meer tijd nodig om de motor te testen en af te stellen. Die tijd hebben we nog niet gehad dus ben ik eigenlijk erg tevreden hoe het is gegaan. De tijden zijn goed voor een eerste race met een onbekende (gebruikte) motor die nog niet in orde was. Ruben reed boven verwachting en we hebben er veel van geleerd en genoten!

Dit was dus een goede test voordat we de winterstop ingaan en dat geeft ons wel een prima gevoel.

We wilden de laatste race voor BSB 15/16 okt in Brands Hatch ook meerijden als het goed uitkwam. Maar dit gaan we niet doen omdat ik eerst de spullen en de organisatie beter voor elkaar wil hebben. (Ruben en ik vinden het wel erg jammer) maar ik denk dan ook dat we het budget beter kunnen gebruiken om te gaan trainen deze winter of vroeg in het voorjaar in Spanje, onder betere omstandigheden.

Bij deze bedanken Ruben en ik iedereen voor de support en sponsoring en hopelijk is iedereen ook 2017 van de partij!!!

Brouwer motorsport Nijkerk   Bedankt voor het ter beschikking stellen van de motor

5134_bedrijfslogo3-1

Met vriendelijke groeten, Cees en Ruben Doorakkers

 

 

 

 

Comments are closed.